Marketing CPM – wszystko co musisz wiedzieć

Marketing CPM – wszystko co musisz wiedzieć

Działania marketingowe prowadzone w internecie dla wielu przedsiębiorców są podstawowym sposobem pozyskiwania klientów. Jest to skuteczna i sprawdzona metoda. Jeżeli planujecie uruchomienie kampanii reklamowej i szukacie przydatnych informacji o sposobach rozliczania i płatności za działania marketingowe, to ten artykuł odpowie na podstawowe pytania.

Kampanie reklamowe a modele rozliczeń reklamy internetowej

Marketing internetowy wciąż jest w fazie dynamicznego rozwoju. Dostępnych jest kilka skutecznych i sprawdzonych metod na zwiększenie ruchu na stronach internetowych, zwiększenie widoczności w internecie i na promocję marki. Do najlepszych w marketingu internetowym zaliczyć należy te 3:

·        Reklamy Google Ads

·        Facebook Ads

·        Pozycjonowanie stron

Działania promocyjne oczywiście związane są z kosztami. Każda z tych metod ma swoją specyfikę. Poznajmy popularne metody rozliczania oraz ich krótką charakterystykę. Za chwilę dowiecie się, czym jest CPC, CPM czy też CPV.

Czym jest CPC?

Reklama rozliczana w modelu cpc to jeden a z najczęściej wykorzystywanych sposobów rozliczania. Reklama cpc (cost per click – kosz za kliknięcie) stosowana jest w Google. W tej metodzie reklamodawca płaci gdy użytkownik kliknie reklamę. Same wyświetlenia reklamy nie powodują naliczania płatności. Ten model rozliczenia najczęściej stosuje się w kampaniach sprzedażowych jak i mających na celu przyciągnięcie ruchu na stronę. Dzięki niemu łatwo mierzyć liczbę konwersji i kontrolować koszty reklamy internetowej.

Czym jest CPV

Ten model rozliczenia  ma zastosowanie na YouTube. Płatność w nim naliczana jest za obejrzenie pojedynczej reklamy. Oprócz płatności za obejrzenie video jest jeszcze opcja True Viev, gdzie płatność odbywa się za konkretne działania jak np. kliknięcie lub inna interakcja użytkownika.

Metoda ta najczęściej wykorzystywana jest przez twórców video. Ponieważ reklamy wyświetlane są na filmach, łatwiej w ten sposób można zachęcić kogoś do obejrzenia reklamowanego video.

Czym jest CPM marketing?

CPM (cost per mille) to model rozliczenia oparty o wyświetlanie reklam tysiącowi użytkowników. Ten system rozliczania najczęściej stosowany jest w sieci reklam Google. Metoda ta bardziej nadaje się do promocji marki, jeżeli calem jest konwersja, lepszym rozwiązaniem będzie model cpc.

Jak oblicza Cost per mille

Reklama cpm cechuje się naliczaniem opłaty jedynie za wyświetlanie reklamy. W modelu cpm istnieje ryzyko przepłacenie za reklamę, ponieważ płatności są naliczane bez względu czy użytkownicy w nią klikają, czy też nie. Niezależnie ilu użytkowników kliknie, koszt reklamy będzie taki sam.

Jeżeli zastanawiacie się jak obliczyć cpm, to wystarczy podzielić ogólny koszt poniesiony na reklamę przez ilość wyświetleń. W ten sposób możemy policzyć cost per mille i dokładny koszt pozyskania klienta.

Kiedy CPM sprawdzi się najlepiej?

CPM dobrze sprawdzi się, jeżeli sprowadzamy na stronę ruch wysokiej jakości. Stosunkowo niższym kosztem cpm umożliwia sprowadzenie dużego ruchu.

Model cpm również dobrze sprawdzi się w momencie budowy świadomości i rozpoznawalności marki.

CPM pozwala również bardzo precyzyjnie ustalić i zaplanować koszty związane z emisją reklamy internetowej.

Jaki wybrać model rozliczenia

Oprócz trzech modeli rozliczeń jest jeszcze kilka innych, mniej popularnych. Tak szeroki wybór pozwala na idealne dopasowanie modelu rozliczeń do prowadzonych działań i celów kampanii reklamowej.

Wybór modelu rozliczeniowego należy rozpocząć od ustalenia celu kampanii oraz od wyboru produktu, który chcemy zareklamować. Podstawowe cele działań marketingowych możemy podzielić na:

·        Kliknięciach

·        Wyświetleniach

·        Obejrzeniach

Dla pełnego obrazu należy również przedstawić inne modele. W przypadku sprzedaży towarów lub usług często spotykane model to CPA (cost per action) oraz CPL (cost per lead). W pierwszym wypadku płaci się za konkretnie wykonaną akcję, np. za wysłanie formularza lub maila. W drugim wypadku zazwyczaj opłata naliczana jest kiedy użytkownik zostawi swoje dane kontaktowe.

Znając różnice, pomiędzy poszczególnymi rodzajami modeli rozliczenia wiecie już, w jaki sposób zaplanować działania i kampanie reklamowe. Precyzyjnie dobranie sposobu rozliczania ma kluczowe znacznie dla skuteczności całej kampanii reklamowej.