Jak dbać o baterię w samochodzie elektrycznym

Jak dbać o baterię w samochodzie elektrycznym

Chcesz, aby Twój samochód elektryczny działał tak długo, jak to możliwe? Poniżej przedstawiamy, co musisz zrobić aby dbać o baterię w samochodzie elektrycznym.

Jeśli kupiłeś jeden z najlepszych samochodów elektrycznych, wiesz, że utrzymywanie w dobrym stanie akumulatora jest ważną częścią samochodu. Utrzymanie baterii w dobrym stanie oznacza, że ​​może ona przechowywać więcej energii, co bezpośrednio przekłada się na zasięg jazdy. Akumulator w doskonałym stanie będzie miał dłuższą żywotność, jest wart więcej, jeśli zdecydujesz się na sprzedaż, i nie będzie wymagał częstego ładowania.

Innymi słowy, w najlepszym interesie wszystkich właścicieli pojazdów elektrycznych jest wiedzieć, jak działają ich baterie, co należy zrobić, aby utrzymać w dobrym stanie akumulator samochodu elektrycznego.

Jak działa akumulator samochodu elektrycznego? 

Bateria litowo-jonowa w Twoim samochodzie funkcjonalnie nie różni się od baterii w dowolnej liczbie urządzeń, które obecnie posiadasz — czy to laptop, smartfon, czy zwykła para akumulatorów AA. Chociaż są znacznie większe i mają ulepszenia, które są zbyt duże lub zbyt drogie dla mniejszych gadżetów codziennego użytku.

Każde ogniwo litowo-jonowe jest zbudowane w ten sam sposób, z dwiema oddzielnymi sekcjami, pomiędzy którymi mogą przemieszczać się jony litu. Anoda baterii znajduje się w jednej sekcji, a katoda w drugiej. Rzeczywista moc pobierana jest przez jony litu, które przemieszczają się przez separator w zależności od stanu baterii. 

Podczas rozładowywania jony te przemieszczają się z anody do katody i odwrotnie podczas ładowania akumulatora. Rozkład jonów jest bezpośrednio powiązany z poziomem naładowania. Całkowicie naładowany akumulator będzie miał wszystkie jony po jednej stronie ogniwa, podczas gdy akumulator rozładowany będzie miał je po drugiej. Naładowanie 50% oznacza, że ​​są one równo podzielone między te dwie osoby i tak dalej.

Warto zauważyć, że ruch jonów litu wewnątrz baterii powoduje niewielkie obciążenia. Z tego powodu akumulatory litowo-jonowe ulegają degradacji w ciągu kilku lat, bez względu na to, co jeszcze robisz. Jest to jeden z powodów, dla których opłacalna technologia akumulatorów półprzewodnikowych jest tak poszukiwana.

 Ważna jest również bateria wtórna samochodów elektrycznych 

Samochody elektryczne faktycznie zawierają dwie baterie. Główny akumulator to duży akumulator litowo-jonowy, który faktycznie napędza samochód, podczas gdy drugi akumulator odpowiada za układy elektryczne o niższym napięciu. Ta bateria zasila takie rzeczy, jak zamki drzwi, klimatyzacja, komputer samochodowy i tak dalej. Innymi słowy, wszystkie systemy, które by się smażyły, gdyby próbowały pobierać energię z trzycyfrowego napięcia wytwarzanego przez główny akumulator

W wielu samochodach elektrycznych ten akumulator to standardowy akumulator kwasowo-ołowiowy 12 V, który można znaleźć w każdym innym samochodzie. Inni producenci samochodów, w tym tacy jak Tesla, przechodzą na alternatywy litowo-jonowe, chociaż cel końcowy jest taki sam.

Generalnie nie musisz się martwić tą baterią. Jeśli coś pójdzie nie tak, jak to ma miejsce w każdym samochodzie napędzanym benzyną, zwykle możesz sam rozwiązać problem. Sprawdź, czy bateria się wyczerpała i czy można ją przywrócić ładowarką podtrzymującą lub za pomocą szybkiego startu, lub w najgorszym przypadku zamień ją na zupełnie nową.

 Jak więc dbać o zdrowie akumulatora samochodu elektrycznego? 

Dla właścicieli pojazdów elektrycznych po raz pierwszy perspektywa utrzymania akumulatora w samochodzie elektrycznym w najlepszym stanie może wydawać się zniechęcająca. W końcu, jeśli bateria pogorszy się do tego stopnia, że ​​samochód nie nadaje się do użytku, jedynym rozwiązaniem jest zakup nowego samochodu — lub wydanie kilkunastu tysięcy złotych na wymianę akumulatora. Żadna z nich nie jest całkiem smaczną opcją.

Na szczęście utrzymanie baterii w dobrym stanie jest dość proste, wymaga odrobiny czujności i tylko odrobiny wysiłku. Oto, co musisz zrobić:

Utrzymuj ładunek na poziomie od 20% do 80%, gdy tylko jest to możliwe 

Jedną z rzeczy, o których powinien pamiętać każdy właściciel pojazdu elektrycznego, jest utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 20% a 80%. Zrozumienie, dlaczego wraca do mechaniki działania akumulatorów litowo-jonowych. Ponieważ jony litu stale się poruszają podczas użytkowania, bateria jest poddawana pewnym obciążeniom – co jest nieuniknione.

Ale stres znoszony przez baterię jest na ogół gorszy, gdy zbyt wiele jonów znajduje się po jednej lub drugiej stronie ogniwa. Jest to w porządku, jeśli zostawiasz samochód na kilka godzin lub sporadycznie zostajesz na noc, ale zaczyna być problemem, jeśli regularnie zostawiasz akumulator w ten sposób na dłuższy czas.

Idealny punkt równowagi wynosi około 50%, ponieważ jony są równomiernie rozłożone po obu stronach baterii. Ale ponieważ nie jest to praktyczne, stąd otrzymujemy próg 20-80%. Wszystko poza tymi punktami i istnieje ryzyko zwiększonego obciążenia baterii.

Nie oznacza to, że nie możesz w pełni naładować baterii, ani że nie powinna ona czasami spadać poniżej 20%. Jeśli potrzebujesz jak największego zasięgu lub pchasz samochód, aby uniknąć kolejnego postoju doładowania, to nie będzie koniec świata. Po prostu spróbuj ograniczyć te sytuacje, jeśli możesz, i nie zostawiaj samochodu w tym stanie przez kilka dni.

Kontroluj temperaturę baterii 

Jeśli kupiłeś samochód elektryczny całkiem niedawno, istnieje bardzo duża szansa, że ​​istnieją systemy utrzymujące akumulator w optymalnej temperaturze. Baterie litowo-jonowe nie lubią być zbyt gorące lub zbyt zimne, a ciepło jest szczególnie znane ze zwiększania szybkości degradacji baterii przez dłuższy czas.

W zdecydowanej większości przypadków nie powinieneś się tym martwić. Nowoczesne samochody elektryczne są zwykle wyposażone w zaawansowane systemy zarządzania temperaturą, które w razie potrzeby mogą podgrzewać lub chłodzić akumulator. Ale warto pamiętać, że tak się dzieje, bo te systemy potrzebują zasilania. Im bardziej ekstremalna temperatura, tym więcej energii jest potrzebne, aby bateria była wygodna — co wpłynie na Twój zasięg.

Niektóre starsze samochody nie mają jednak aktywnego zarządzania temperaturą. Nissan Leaf to doskonały przykład samochodu, w którym zastosowano pasywny układ chłodzenia akumulatora. Oznacza to, że jeśli mieszkasz w miejscu, w którym jest bardzo gorąco lub regularnie polegasz na szybkim ładowaniu prądem stałym, bateria może mieć trudności z utrzymaniem chłodu. 

Niewiele możesz z tym zrobić podczas jazdy, ale oznacza to, że powinieneś uważać, gdzie parkujesz. Spróbuj zaparkować w pomieszczeniu, jeśli to możliwe, lub przynajmniej spróbuj znaleźć zacienione miejsce. To nie to samo, co stałe ubezpieczenie, ale pomaga. Jest to dobra praktyka dla wszystkich właścicieli pojazdów elektrycznych, ponieważ oznacza to, że zarządzanie temperaturą nie będzie pochłaniało tak dużej ilości energii podczas Twojej nieobecności. A kiedy wrócisz, Twój samochód będzie tylko trochę chłodniejszy niż byłby w innym przypadku.

Obserwuj prędkość ładowania

Właściciele samochodów elektrycznych nie powinni obawiać się korzystania z szybkiego ładowania szybkiej ładowarki DC. Są niezbędnym narzędziem dla samochodów elektrycznych, oferując szybsze ładowanie podczas długich podróży i nagłych sytuacji. Niestety mają pewną reputację i jak te szybkie prędkości ładowania mogą wpłynąć na długoterminowy stan baterii.

Nawet producenci samochodów, takich jak Kia nadal radzić, aby nie używać szybkich ładowarek zbyt często, ze względu na to, że bateria może być obciążona.

Jednak ogólnie rzecz biorąc, szybkie ładowanie jest w porządku — pod warunkiem, że Twój samochód ma odpowiedni system zarządzania temperaturą. Niezależnie od tego, czy jest chłodzony cieczą, czy aktywnie, samochód może automatycznie uwzględniać nadmiar ciepła wytwarzanego podczas ładowania. Ale to nie znaczy, że nie ma rzeczy, które możesz zrobić, aby ułatwić ten proces.

Nie podłączaj żadnej ładowarki do samochodu zaraz po zatrzymaniu, jeśli to w ogóle możliwe. Danie baterii trochę czasu na ostygnięcie pomaga uprościć cały proces. Ładuj w środku lub w zacienionym miejscu, jeśli to możliwe, i poczekaj do chłodniejszej pory dnia, aby zminimalizować nadmiar ciepła wokół akumulatora.

Przynajmniej te czynności zapewnią nieco szybsze ładowanie, ponieważ samochód nie musi zużywać energii, aby schłodzić akumulator.

Jeśli Twój samochód jest wyposażony w pasywne chłodzenie akumulatora, tzn. wykorzystuje powietrze z otoczenia do odprowadzania ciepła, warto wziąć te wskazówki do serca. Ponieważ akumulatory te są trudniejsze do szybkiego schłodzenia, ciepło może się akumulować, co znacznie zwiększa prawdopodobieństwo ich uszkodzenia w trakcie eksploatacji samochodu.