Większość z nas uważa się za „dobrych słuchaczy” i moglibyśmy być, ale naszym celem jest być jeszcze lepszym. Jednak technika aktywnego słuchania to nie tylko poprawne zadawanie pytań, słuchanie to coś znacznie więcej.
Celem aktywnego słuchania musi być uważne słuchanie, które zapewnia empatyczną odpowiedź, dzięki czemu osoba czuje się wysłuchana. Aktywne słuchanie to praktyczna umiejętność, która wymaga koncentracji intelektualnej i emocjonalnej.
Skuteczna komunikacja jest oczywiście niezbędna we wszystkich rodzajach pracy. Można jednak argumentować, że w opiece zdrowotnej, w przypadku słabej komunikacji, jest więcej do stracenia, na przykład życie człowieka.
W tym artykule zajmiemy się pojęciem „aktywnego słuchania”, przedstawiając kroki umożliwiające aktywne słuchanie i lepszą komunikację, zarówno w trakcie pracy, jak i poza nią. Przedstawimy co można jeszcze zrobić aby być naprawdę dobrym słuchaczem, jednocześnie pokazując szacunek i zainteresowanie rozmówcy.
Spis treści
Czym właściwie jest aktywne słuchanie?
Zrozumienie definicji aktywnego słuchania to pierwszy krok w doskonaleniu umiejętności aktywnego słuchania w komunikacji interpersonalnej.
Ludzie słuchają na dwa sposoby. Słuchanie muzyki podczas jazdy, oglądanie telewizji podczas jedzenia i słuchanie wykładu podczas robienia notatek to przykłady biernego słuchania. Słuchasz, ale nie masz zamiaru na nie odpowiadać, a twój umysł od czasu do czasu błądzi.
Z drugiej strony aktywne słuchanie oznacza zwracanie pełnej uwagi na mówcę i uważną reakcję na to, co później powiedział.
Techniki aktywnego słuchania – trzy elementy
- Zrozumienie. Słuchacz zwraca uwagę na osoby mówiące językiem werbalnym i niewerbalnym, aby w pełni zrozumieć, co próbuje przekazać.
- Zapamiętanie. Słuchacz stara się zapamiętać kluczowe punkty przesłania mówiącego za pomocą pamięci .
- Odpowiedź. Odpowiedz mówcy, aby potwierdzić zrozumienie jego wiadomości i kontynuuj dyskusję na ten temat. Dzieje się tak dopiero po analizie i zapamiętaniu tego, co powiedzieli (składniki jeden i dwa).
Co jest ważne, aktywne słuchanie?
Może to brzmieć jak przykry obowiązek w porównaniu do biernego słuchania, ale jako umiejętność rozwiązywania problemów i kreatywność, aktywne słuchanie jest umiejętnością miękką, która może poprawić wiele dziedzin twojego życia.
Umiejętność zarządzania zespołem, awansowania, budowania relacji, unikania konfliktów, wychowywania dzieci i przekonywania ludzi ulega poprawie, podobnie jak umiejętność słuchania. Dlatego ważne jest opanowanie aktywnego słuchania.
Aktywne słuchanie przyciąga cię do tego, co dzieje się w twojej głowie w związku z pomysłami i emocjami, którymi dzieli się mówca, a następnie wykorzystujesz te informacje, aby lepiej reagować.
Jak nauczyć się aktywnego słuchania
Znasz zalety aktywnego słuchania. Teraz nadszedł czas, aby nauczyć się krok po kroku doskonalić swoje umiejętności słuchania. Tak więc jak nauczyć się aktywnego słuchania?
Kontakt wzrokowy
Nie patrz na swój telefon, zegarek ani inne osoby. Spójrz na tego, kto mówi, nawet jeśli nie patrzy na ciebie tak, jak na kursach lub seminariach.
Patrzenie na partnera do rozmowy nie musi być przerażające. Możesz od czasu do czasu spojrzeć na inne rzeczy, ale nie tak często, żeby było to widoczne. Jeśli czujesz się dziwnie z oczami w oczach tej osoby, zamiast tego spójrz na jej ramiona lub inne części jej twarzy.
Zapamiętaj co mówi druga osoba
Gdy słyszysz informacje, w twoim umyśle naturalnie formują się wizualne i mentalne wzorce. To normalne i jest to znak, że wszystkie zmysły są zaangażowane w analizę tego, co mówi druga osoba.
Zapamiętaj słowa kluczowe, daty, wyrażenia i inne szczegóły, które pomogą Ci stworzyć wyraźniejszy obraz historii innej osoby. Chcąc okazać zainteresowanie: Stawiaj pytania otwarte, co, kto, dlaczego. Pytania otwarte to klucz skutecznej komunikacji oraz metoda na dobre zadawanie pytań.
Okazywanie rozmówcy akceptacji
Czasami ludzie po prostu słuchają, aby pomóc w sformułowaniu odpowiedzi. To nie jest aktywne słuchanie.
Słuchaj uważnie oznacza pozostań neutralny i nie wyrażaj żadnych opinii, które powie mówca, dopóki nie skończysz mówić.
Nieuniknione jest od czasu do czasu negatywne nastawienie do pomysłu innej osoby, ale nie nalegaj na te uczucia zbyt długo. Nie wzdychaj w środku i nie mów: „Oczywiście, to nie zadziała!” ponieważ twoja uwaga i zrozumienie mówiącego jest zagrożone, gdy tylko rozpieszczasz się tymi negatywnymi uczuciami. Pamiętaj, dobrzy słuchacze są otwarci na nowe pomysły, nawet te, które są sprzeczne z ich przekonaniami.
Przerywanie rozmówcy w wypowiedzi
Przerywanie rozmówcy, aby z tobą porozmawiać, nie tylko czyni cię niegrzecznym, ale także ogranicza wchłanianie przekazywanych ci informacji.
Nie kończ zdań innych osób, nawet jeśli wydaje Ci się, że wiesz, co zamierzasz powiedzieć. Osoby łapiące tezy często się mylą, ponieważ kierują się własnym tokiem myślenia, a nie tym, który je wypowiada.
Zachowaj pytania i kontrargumenty na później, nawet jeśli mówca omawia dokładny temat Twojego pytania. Przerwanie komuś w środku wyjaśnienia może spowodować, że straci tok myślenia, a ponadto istnieje możliwość, że twoje pytanie lub kontrargument zostanie omówiony później w wyjaśnieniu, więc nie musisz zmieniać w pierwszym miejsce.
Powtarzanie własnymi słowami doskonała metoda w budowaniu relacji
Zastanowienie się i wyjaśnienie to dwa sposoby, aby upewnić się, że ty i mówca jesteście na tej samej stronie.
Refleksja oznacza powtarzanie tego, co inna osoba powiedziała własnymi słowami, aby potwierdzić, że zrozumiałeś jej przesłanie, podczas gdy wyjaśnianie oznacza zadawanie brzmiących pytań w celu wyjaśnienia potencjalnych nieporozumień. Obie techniki współpracują ze sobą, aby mówca poczuł się słyszany i upewnił się, że nic nie zostanie utracone w tłumaczeniu.
Pytania otwarte a słuchanie aktywne
Technika pytań otwartych polega na przesłuchaniu osoby w celu uzyskania od niej rozbudowanej odpowiedzi, która zakłada pewien rozwój. Aby ta technika działała poprawnie, musisz oczywiście unikać wszelkich pytań, które wymagają tylko odpowiedzi „tak” lub „nie”, co oczywiście wykluczałoby jakąkolwiek szansę rozwoju. Oto kilka przykładów kluczowych pytań, które można zadać:
- “Co masz na myśli przez…?”
- “Jak widzisz rzeczy?”
- “Jak się z tym czujesz? ”
Oczywiści słuchanie aktywne to przede wszystkim danie okazji wypowiedzi drugiej osobie, pytania skierowane w stronę rozmówcy jest świetnym sposobem na pokazanie zainteresowania rozmową.
Podsumowanie
Podsumowanie jest podobne do refleksji, z tą różnicą, że kiedy podsumowujesz, jasno dajesz do zrozumienia, że masz zamiar wyjść poza bieżący temat. Kiedy podsumowujesz, wyjaśnij tylko podstawy mówcy z ogólnego tematu, najdrobniejsze szczegóły, które musiałeś wyjaśnić wcześniej, nie są już ważne w tej części rozmowy.
Aktywne słuchanie to też mówienie
Możesz pomyśleć, że to tylko kolejny wariant pięciu i sześciu. Nie jest. Tak, to ty przemawiasz w dwóch poprzednich krokach, ale wtedy mówiłeś tylko po to, by potwierdzić zrozumienie przesłania drugiej osoby.
Teraz, gdy lepiej zrozumiałeś ich przesłanie, nadeszła Twoja kolej na wprowadzenie pomysłów i emocji do rozmowy. Wziąłeś je, aby najpierw przejść przez wszystkie poprzednie kroki, zanim uzyskasz przywilej dzielenia się swoimi przemyśleniami. W ten sposób mówca nie poczuje, że po prostu forsujesz swój własny program, ponieważ poświęciłeś czas na potwierdzenie jego uczuć i pomysłów.
Profesjonalne wskazówki dotyczące techniki aktywnego słuchania
- Bądź szczery, ale wyrażaj swoje opinie z szacunkiem.
- Jeśli obawiasz się, że Twoje sugestie zostaną odebrane jako próba kontrolowania działań innych osób, poprzedź je słowami: „Jeśli mi się to przydarzy, to bym…”
Techniki aktywnego słuchania
Podczas każdej rozmowy przećwicz następujące ćwiczenia aktywnego słuchania. Uważaj jednak, że niektóre z tych wskazówek mogą nie być odpowiednie w pewnych sytuacjach lub kulturach. W razie wątpliwości kieruj się instynktem lub zauważ, jak ludzie wokół ciebie prowadzą rozmowy.
Uśmiechaj się i kiwaj głową
Uśmiech od czasu do czasu sugeruje, że zgadzasz się z przesłaniem mówcy. Jeśli połączysz to z skinieniem głowy i okazjonalną osobą mówiącą do ciebie „aha”, poczujesz, że zwracasz uwagę na jej przesłanie.
Oczywiście uśmiechanie się i kiwanie głową nie zawsze się zdarzają. Nie powinieneś się uśmiechać, jeśli słyszysz złe wieści lub otrzymujesz reprymendę. Nie powinieneś iść, gdy nie zgadzasz się z tym, co siedzisz. W obu przypadkach wystarczyłoby proste „rozumiem” lub „rozumiem”.
Kontakt wzrokowy z rozmówcą
Utrzymywanie kontaktu wzrokowego jest trudne, ponieważ nie każdy czuje się komfortowo, robiąc to lub będąc tym, który szuka tego, co ważne. Nie ma idealnego czasu, przez jaki powinieneś patrzeć na mówcę, zależy to tylko od Ciebie i innych ludzi. Musisz to zagrać ze słuchu.
Jeśli martwisz się, że twoje spojrzenie jest zbyt mocne lub trochę przerażające, ćwicz relaksację twarzy, a oczy pójdą w ich ślady. Zamknij oczy na kilka sekund i weź głęboki oddech. Wyraz twarzy będzie bardziej zrelaksowany, gdy je otworzysz.
Postawa rozmówcy
Dużo mogę powiedzieć o osobie zainteresowanej tym, co mówisz, jej językiem ciała. Złożone ramiona sugerują, że słuchacz jest na przykład defensywny lub nie zgadza się z przesłaniem mówcy. Postawa może okazywać brak szacunku rozmówcy. W aktywnym słuchaniu pracuje całe ciało, od kontaktu wzrokowego po skupienie.
Uważni słuchacze mają tendencję do pochylania się przed mówcą. Czasami ich głowa jest pochylona na bok lub spoczywa na jednej stronie.
Aktywne słuchanie w biznesie
Na czym polega aktywne słuchanie w biznesie? W biznesie sprawy toczą się dokładnie tak, jak w prawdziwym życiu, tylko tutaj mówimy o pracownikach lub zespole, którzy potrzebują Cię w procesie rozwoju firmy.
Nawet w negocjacjach większość z nas myśli, że chodzi o rozmowę, podczas gdy w rzeczywistości chodzi o słuchanie.
Przywódca nigdy nie będzie próbował uchwycić tego, co ludzie wokół niego mają do powiedzenia. Będzie słuchał, aby znaleźć rozwiązanie.
To, czego nie możemy znaleźć, jest w rzeczywistości za ludźmi. Słuchanie staje się sposobem, w jaki czytamy ludzi i uświadamiamy sobie, czego brakuje w naszej firmie lub w przyjętym przez nas modelu biznesowym.
Jak aktywnie słuchasz?
Bądź obecny podczas rozmowy ze swoim zespołem. Daj im czas na przedstawienie swoich pomysłów. Słuchaj każdego słowa i zwracaj uwagę na komunikację niewerbalną, jednocześnie zachęcając rozmówców poprzez pytania lub wypowiedzi werbalne/niewerbalne.
Aktywne słuchanie należy ćwiczyć każdego dnia. Należy skupić się na swoim rozmówcy.
Stara zagadka mówi, że drzewo, które spada w lesie i nie jest słyszane przez nikogo, czy naprawdę wydaje dźwięk? Jeśli nie słuchasz ludzi wokół ciebie, czy to naprawdę nazywa się komunikacją?
Rozmowy, które chcesz przeprowadzić ze swoim zespołem, mogą stać się nieistotne, jeśli nie będziesz starał się słuchać, co ludzie wokół Ciebie mają do powiedzenia i którzy wprawili w ruch silnik Twojego biznesu.
Możesz ćwiczyć aktywne słuchanie za pomocą prostych metod sugerowanych przez Juliana Treasure’a:
Cisza
Ciesz się co najmniej 3 minutami ciszy każdego dnia, w której blokuje wszystkie dźwięki, które do Ciebie dochodzą.
Mikser
„Mikser” to nazwa stworzona przez Juliana, która ma na celu zachowanie ostrożności i rozróżnienie jak największej liczby kanałów dźwięku wokół ciebie. Jest to jedna z metod uważności, aby uświadomić Ci, co dzieje się wokół Ciebie w danym momencie.
Smak dźwięków
Przez większość czasu stajemy się niespokojni lub poruszeni z powodu zwykłych dźwięków w naszej rutynie. Na przykład: dźwięk pralki. Spróbuj zamienić ten dźwięk w piosenkę. Julian powiedział, że dźwięk jego suszarki był jak walc.
Pozycje słuchania
Jest to prawdopodobnie najważniejsza metoda, dzięki której możesz ćwiczyć aktywne słuchanie. Przechodzenie w różnych pozycjach słuchania do tego, co jest właściwe: aktywnej/pasywnej lub krytycznej/doceniającej. Dzięki tej metodzie staniesz się bardziej świadomy barier/filtrów słuchania i będziesz mógł „bawić się” dźwiękami.
Zobacz też: osobowość ISFP oraz osobowość ENFP.
Empatia, człowiek się z nią rodzi i ją ma albo jej nie ma. Wszelkie techniki, to tylko metody doskonalenie, ale w gruncie rzeczy liczy się empatia.