Tworzenie filmów reklamowych – poradnik

Tworzenie filmów reklamowych – poradnik

W dzisiejszym wpisie podzielę się 15 wskazówkami dotyczącymi edycji i produkcji filmów marketingowych, więc chwyć za filiżankę kawy i przygotuj się na kurs przyspieszony w produkcji filmów marketingowych.

Przygotowanie do produkcji

Pamiętaj, że te wskazówki odnoszą się zarówno do tradycyjnych filmów, jak i filmów na żywo, takich jak te tworzone za pomocą YouTube Live, Facebook Live czy Instagram Live.

Stwórz storyboard i/lub scenariusz

Najlepsze filmy marketingowe nie powstają ot tak, po prostu – są wynikiem skrupulatnego planowania i przygotowania.

Zanim jeszcze pomyślisz o przygotowaniu sprzętu, rozważ przygotowanie storyboardu i scenariusza. Storyboard pomoże Ci dokładnie określić, jakich ujęć potrzebujesz, zanim zaczniesz filmować, a scenariusz jest jak scenopis Twojego filmu.

storyboard jest istotny przy tworzeniu filmów reklamowych

Nie musisz rysować oszałamiającego arcydzieła do swojego storyboardu. Właściwie nie musisz go w ogóle rysować. Jako storyboardu możesz użyć serii zdjęć, a nawet szkiców lub rysunków – cokolwiek jest najłatwiejsze. Upewnij się tylko, że wiesz, jakich ujęć potrzebujesz, zanim zaczniesz filmować.

Im więcej czasu poświęcisz na planowanie filmu reklamowego, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że później zabraknie Ci materiału filmowego.

Michał – Twórca filmów Reklamowych z Warszawy

Przygotuj prezenterów lub obiekty wywiadu

Upewnij się, że wszyscy prezenterzy i rozmówcy wiedzą wcześniej, czego się od nich oczekuje, aby zminimalizować błędy i straty czasu w dniu sesji. Powinieneś mieć dobre wyobrażenie o tym, jak będzie wyglądał gotowy produkt na długo przed przybyciem na miejsce, a twoi prezenterzy powinni dokładnie wiedzieć, co robią.

Staraj się również unikać sytuacji, w której prezenterzy zapamiętują kolejne strony scenariusza – prawdopodobnie nie są aktorami i wymaganie tego od nich może wywołać więcej niepokoju (i błędów) niż pozwolenie im na odrobinę swobody.

Jakiego materiału filmowego potrzebujesz

Planujesz wpleść w swoje wideo ujęcia zespołu ciężko pracującego lub odciąć się od prezentera i przejść do innego materiału? Wtedy potrzebujesz tego, co specjaliści od wideografii nazywają materiałem B-roll.

B-roll to w zasadzie każdy materiał filmowy, który nie jest głównym tematem Twojego filmu. Jeśli filmujesz explainer wideo pokazujące swój produkt oprogramowania, B-roll może zawierać ujęcia zadowolonych klientów korzystających z produktu, lub zewnętrzne ujęcie biura, na przykład.

Niezależnie od tego, jakiego materiału potrzebujesz, ustal go już w fazie przedprodukcyjnej, aby uniknąć sytuacji, w której będziesz potrzebował materiału, którego nie masz. Pamiętaj – nie ma czegoś takiego jak za dużo B-rolla.

WSKAZÓWKA: Jeśli potrzebujesz ujęcia czegoś, co byłoby trudne lub niemożliwe do sfilmowania samemu, np. ujęcia z powietrza lub z egzotycznych miejsc, zawsze możesz skorzystać ze stockowych materiałów.

Produkcja

Niezależnie od tego, czy kręcisz film, czy robisz zdjęcie, kompozycja jest kluczowa dla końcowego produktu. Kompozycja jest tak ważna, że zasługuje na osobny wpis. Ponieważ jednak jest to kurs przygotowawczy, na razie zajmiemy się podstawami.

Kompozycja jest właściwym określeniem sposobu, w jaki ujęcie jest skadrowane i zainscenizowane, czyli “skomponowane”. Odnosi się to do tego, jak twój obiekt – cokolwiek to jest filmujesz – jest ułożony i umieszczony w kadrze.

Stosuj zasadę trójpodziału

Zawsze, gdy coś filmujesz (lub robisz zdjęcia), pamiętaj o “regule trójpodziału”.

Wyobraź sobie, że Twoje ujęcie jest podzielone na dziewięć równych sektorów przez dwie linie poziome i dwie pionowe, tak jak poniżej:

zasada trójpodziału
Zasada trójpodziału.

Zauważ, że główny obiekt na zdjęciu jest umieszczony w miejscu przecięcia się dwóch z czterech punktów (zwanych “mocnymi punktami”) Ta technika jest używana do przyciągania wzroku w kierunku głównych punktów zainteresowania w kadrze. Oko widza będzie naturalnie grawitować w kierunku lewego górnego mocnego punktu, a wiele osób poświęci temu obszarowi więcej czasu niż innym częściom ujęcia, co sprawia, że jest to logiczny punkt, w którym należy umieścić główny obszar zainteresowania w kadrze – w tym przypadku twarz fotografowanego obiektu.

Oświetlenie

Niewiele rzeczy zrujnuje film marketingowy szybciej niż ujęcie, które jest albo zbyt jasne, albo zbyt ciemne. Tak, możesz do pewnego stopnia skorygować jasność i kontrast obrazu w postprodukcji (więcej na ten temat później), ale lepiej jest zrobić dobre ujęcie w dniu kręcenia, niż później polegać na postprodukcji.

Gdziekolwiek filmujesz, upewnij się, że główne źródło światła jest równomierne i spójne. Jeśli filmujesz w pomieszczeniach zamkniętych, unikaj pokoi z oknami. Jeśli nie jest to możliwe, ustaw obiekt wystarczająco daleko od okien, aby światło dzienne nie przeszkadzało w wykonaniu zdjęcia.

Balans bieli

Wiemy, że różne źródła światła mają różne temperatury, musimy więc uwzględnić te zakresy temperatur poprzez ręczne ustawienie balansu bieli w kamerze- jest to proces, który w zasadzie mówi aparatowi, jak wygląda “prawdziwa biel” w danym środowisku, aby uniknąć rzutowania kolorów.

Sprawdź akustykę miejsca filmowania

Zanim zaczniesz filmować, sprawdź akustykę miejsca, w którym będziesz kręcić. Czy jest tam echo? Jeśli tak, spróbuj znaleźć inne miejsce do kręcenia. Wiele problemów z dźwiękiem można rozwiązać w postprodukcji, ale nawet słabe echo może być koszmarem, którego nie da się całkowicie pozbyć.

Nie musisz wygłuszać sali konferencyjnej w swoim biurze (ale jeśli możesz, to zrób to), ale pamiętaj o akustyce swojej lokalizacji, gdy szukasz miejsc do filmowania. Może to oszczędzić Ci później wielu kłopotów.

Kręć duble

Nawet doświadczeni prezenterzy popełniają błędy, a ostatnią rzeczą, jakiej pragniesz, jest sytuacja, w której masz tylko jedno ujęcie kluczowej części swojego filmu reklamowego. Nawet jeśli pierwsze ujęcie pójdzie bezbłędnie, nakręć kolejne – tak na wszelki wypadek.

ggooggllee

Ggooggllee - notoryczny użytkownik google.