Telefon komórkowy posiada dziś niemal każdy. I choć ogromną popularnością cieszą się najróżniejsze komunikatory, SMS-y wciąż wysyłane są w ogromnych ilościach. Wiele z nich to SMS-y marketingowe, w tym wiele wiadomości, których wcale nie chcemy otrzymywać. Co zrobić w sytuacji, gdy nasz numer telefonu bombardowany jest wieloma niechcianymi wiadomościami tekstowymi? Jakie kroki można podjąć, by zablokować wysyłkę takich SMS-ów?
Czy wszystkie otrzymywane SMS-y są naprawdę niechciane?
Pośród wielu SMS-ów, jakie każdego dnia otrzymujemy, nie wszystkie są tymi niechcianymi. Choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, na otrzymywaniu wielu z nich tak naprawdę wyraziliśmy w przeszłości zgodę. Kiedy i w jakich okolicznościach? Niestety bardzo często wręcz nieświadomie zgadzamy się na działania marketingowe realizowane przez konkretny podmiot lub nawet grupę podmiotów.
Dzieje się tak chociażby w momencie pozostawiania swoich danych w sklepie przy zakładaniu karty klienta, w banku – przy zakładaniu konta, a nawet w siłowni czy salonie kosmetycznym. Swoje dane kontaktowe i zgodę na podejmowanie działań marketingowych wyrażamy często podczas finalizowania zakupów w jednym z internetowych sklepów czy zapisując się na newsletter.
Duże podmioty na ogół już po kilku dniach od otrzymania takiej zgody kierują do klientów określone komunikaty marketingowe. Mniejsze – niekoniecznie. Wiele z nich znajduje się dopiero na etapie budowy bazy kontaktów lub nie dysponuje dedykowanym zespołem marketingowców i po prostu nie prowadzi zorganizowanych działań promocyjnych. W każdej jednak chwili może się to zmienić. Między innymi w takich sytuacjach często wydaje nam się, że otrzymujemy niechciane SMS-y, a tak naprawdę wyraziliśmy na nie zgodę w przeszłości. Jak zablokować niechciane sms-y?
Jak wycofać zgodę na działania marketingowe?
Jeśli liczba otrzymywanych wiadomości marketingowych zaczyna być uciążliwa lub po prostu nie chcemy ich otrzymywać, w pierwszej kolejności upewnijmy się, czy mogliśmy w przeszłości wyrazić zgodę na ich otrzymywanie. Firmy często się łączą, przechodzą z rąk do rąk, dołączają do większej grupy i nierzadko łączone są również ich bazy marketingowe. Warto jednak pamiętać, że zgodę na działania marketingowe można w każdym momencie wycofać.
By tego dokonać, wystarczy zajrzeć na stronę internetową adresata i tam poszukać informacji na temat wycofania zgód marketingowych. Być może będzie to wymagało zalogowania się na koncie klienta lub przesłania na wskazany numer SMS-a o określonej treści – np. „STOP”. Obowiązujące dziś przepisy rozporządzenia RODO są bardzo rygorystyczne i wymagają od podmiotów, które przetwarzają dane osobowe, podjęcia oczekiwanych przez właściciela danych działań w wyznaczonym czasie. Być może na przetworzenie naszego żądania będziemy musieli poczekać kilka tygodni, jednak nie powinno zakończyć się to niepowodzeniem. W ostateczności przysługuje nam prawo do skierowania skargi do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Jak zablokować SMS, którego nie chcemy otrzymywać?
Zdarza się, że na nasz numer telefonu kierowane są również wiadomości niechciane, na które nie wyraziliśmy zgody. Mowa o różnego rodzaju loteriach, zaproszeniach do subskrybowania cyklicznych wiadomości, które na ogół są bardzo kosztowne czy typowych wiadomościach-pułapkach (zawierających niebezpieczne linki). W takich sytuacjach pomyśleć warto o zablokowaniu konkretnych numerów. W tym celu powinniśmy skontaktować się z własnym operatorem, by bezpośrednio u źródła dowiedzieć się, jakie są możliwości w tym zakresie.