Bez względu na to, na jakim etapie rozwoju firmy się znajdujesz, ustalenie właściwych cen sprzątania może być trochę trudne. Cennik sprzątania domów i biur znacznie się różni. Co więcej cennik firm sprzątających różni się w poszczególnych miastach Polski. Ceny sprzątania w Warszawie są znacznie wyższe od ceny firmy sprzątającej w małym powiatowym mieście. Mimo iż czas pracy jest podobny, cennik firmy sprzątającej znacznie się różni. Jak zatem wycenić usługę sprzątania?
Spis treści
Cennik sprzątania a profesjonalne usługi sprzątania
Cena usług sprzątania jest zbyt wysoka- tracisz klienta. Dylemat każdej początkującej firmy sprzątającej.
Dobre wieści? Jest idealna równowaga. Z tego artykułu dowiesz się, jak znaleźć swój „słodki punkt cenowy”, aby zawsze osiągać zdrowy zysk ze swoich usług sprzątania – bez utraty dobrych klientów.
Krok 1: Zapisz średni czas sprzątania
Czas to pieniądz.
Oznacza to, że Twoje ceny powinny opierać się na średnim czasie sprzątania.
Musisz znaleźć swoją średnią „na pokój”:
Chwyć minutnik i sam zegar.
Posprzątaj swój dom. Jeśli to nie wystarczy, zapytaj rodzinę i przyjaciół, czy możesz posprzątać ich domy! Są szanse, że ucieszą się z darmowej pomocy.
Czas się w każdym pokoju:
- Schody
- Kuchnia
- Sypialnie
- Łazienki
- Pomieszczenia mieszkalne
Ustal średnią bazową dla każdego pomieszczenia. W ten sposób, gdy Twoi klienci poinformują Cię, ile mają pokoi, możesz podać dokładne oszacowanie czasu sprzątania. Ustal ceny za godzinę pracy, przelicz ile będzie szacunkowo kosztowała usługa sprzątania w przypadku gdy oferujesz sprzątanie biur, a ile będą kosztowały usługi sprzątające dla oferty sprzątanie mieszkań. Gdy to zrobisz będziesz mógł również podać dokładniejszą cenę za usługi sprzątające.
Przykładowe czasy sprzątania domu parterowego z 2 sypialniami / 2 łazienkami:
Sypialnie: 25 minut x 2
Łazienki: 35 minut x 2
Kuchnia: 30
Powierzchnia mieszkalna: 20
Kontrola końcowa: 10
Razem: 3 godziny na podstawowe sprzątanie
Kiedy ustalisz średnie na pokój i za każdym razem możesz osiągnąć tę średnią , jesteś gotowy do podjęcia decyzji o optymalnym modelu cenowym oreślisz też cennik sprzątania, który będzie złotym środkiem.
Krok 2: Wybierz swój model cenowy
Oto trzy najpopularniejsze sposoby pobierania opłat za usługi sprzątania:
Godzinowy cennik
Polecam zacząć od tego modelu cenowego, ponieważ pozwala on skupić się na jakości i WARTOŚCI.
To idealny model dla początkujących i osób, które wciąż pracują nad swoimi „średnimi czasami sprzątania”.
To powiedziawszy, nigdy nie chcesz przeciągać zegara, gdy sprzątasz co godzinę. Twoim celem powinno być jak najefektywniejsze poruszanie się. Zadowolenie klienta jest kluczem do Twojej reputacji i sukcesu Twojej firmy.
Przykład: 35 zł za godzinę za podstawowe sprzątanie.
Stawka ryczałtowa / za pokój
Bardziej zaawansowany sposób wyceny. Musisz wziąć pod uwagę obszary, których czyszczenie może zająć więcej czasu (np. schody lub trudne do zdobycia plamy).
Gdy już wiesz, ile pokoi znajduje się w obiekcie, możesz dokonać oszacowania na podstawie średnich na pokój.
Stawki ryczałtowe mogą być łatwiejsze do sprzedania klientom (ponieważ wiedzą, ile muszą zapłacić z góry), ale jeśli nie znasz dobrze domu – lub nie sprzątasz go zbyt często – ten model może Cię kosztować.
Klienci z miesięcznym lub dogłębnym sprzątaniem utrudniają podanie dokładnych stawek, ponieważ nie znasz stanu nieruchomości.
Upewnij się, że zadałeś wszystkie właściwe pytania przed podaniem szacunkowej stawki ryczałtowej.
Przykład: 190 zł za jedno podstawowe sprzątanie.
Krok 3: Wyceń swoje usługi sprzątania dla zysku
Większość firm sprzątających opiera swoje ceny na średniej rynkowej. Po prostu patrzą na to, ile wynosi cennik sprzątania u konkurencji… i pobierają mniej.
NIE RÓB TEGO.
Skończysz, pracując za grosze – albo okradając się na ślepo. Twoje ceny muszą opierać się na dwóch rzeczach:
Jakie są Twoje koszty ogólne?
Zanim określisz wartość swoich usług w dolarach, musisz dowiedzieć się, ile kosztuje prowadzenie firmy.
- Koszt dostaw
- Płace pracowników
- Czas jazdy i paliwo
Zawsze bierz pod uwagę swoich pracowników – nawet jeśli ich nie masz. Pomoże ci to, gdy dorośniesz.
Warto też przypomnieć sobie, że jesteś pracownikiem swojej firmy .
Przykład: Załóżmy, że masz 2 pracowników (20 zł za godzinę), z 15 minutami czasu jazdy (5 zł na dojazd do nieruchomości), a twoje zapasy wynoszą 3 zł na godzinę.
Oznacza to, że musisz pobierać co najmniej 28 zł za godzinę … tylko po to, aby wyjść na zero! Do tego dochodzą jeszcze koszty, podatki.
Oprzyj swoje zyski na swojej wartości
Za co Twoi klienci są skłonni zapłacić? Jak musi wyglądać usługa sprzątania aby klienci chcieli wracać do Ciebie?
To jest równe części Twój rynek i jakość Twoich usług. Jeśli szukasz domów o niskich dochodach, prawdopodobnie złym pomysłem jest sprzedawanie „elitarnych, wysokich-wysokiej jakości usługi sprzątania z dbałością o szczegóły”.
Aby zdecydować, jaki zysk zarobisz na jednej usłudze: cena w zależności od tego, ile są skłonni zapłacić Twoi klienci.
Z tego powodu większość firm sprzątających stwierdza, że może zarobić więcej, szukając klientów o średnich i wysokich dochodach.
Przykładowe ceny za sprzątanie podstawowe:
Połączmy wszystkie nasze przykłady od początku.
Tutaj powiemy, że sprzątanie kosztuje 28 zł za godzinę, ze względu na koszty ogólne.
W przypadku 2 łóżek / 2 łaźni czyszczenie zajmuje 3 godziny.
Myślisz, że możesz bezpiecznie zarobić 5 zł na godzinę z tym klientem.
Dla tego klienta Twoja stawka godzinowa będzie wyglądać tak: 28 zł + 5 = 33 zł za godzinę
Stawka ryczałtowa: 33 zł x 3 godziny = 99 zł
Bonus: jak wycenić usługę sprzątania- najbezpieczniejszy sposób
Prawda jest taka, że powyższe przykładowe stawki są w rzeczywistości zbyt małe.
Większość firm sprzątających, które odnoszą sukcesy, nie wychodzi do domu żadnego klienta za mniej niż 150 zł, ponieważ dojazd tam zajmuje trochę czasu… czas, który mogliby wykorzystać na posprzątanie bardziej dochodowych domów klientów.
Czasami cena jest zbyt niska. To się zdarza nam wszystkim. Dlatego tak ważne jest przetestowanie cen, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz.
Testowanie i podnoszenie cen to przerażające zadanie… Ale jest na to jeden sposób, który pomoże ci przezwyciężyć obawy – i sprzedać więcej pracy.
Jak przetestować swoje ceny
Załóżmy, że masz 50 klientów.
Na większości z nich osiągasz „przyzwoity” zysk… ale około 10 z tych klientów zarabia prawie 0 zł.
To błogosławieństwo w nieszczęściu. Co się stanie, jeśli stracisz tych klientów? Nic! Nie tracisz pieniędzy!
Więc weź swoich klientów, którzy osiągają najgorsze 5% i najpierw przetestuj na nich wzrost cen .
Wysłuchasz ich zastrzeżeń i dowiesz się, jak sobie z nimi radzić, zanim spróbujesz podnieść ceny dla klientów, którzy są naprawdę ważni dla Twojej firmy.
Najgorsze, co może się zdarzyć, to utrata kilku nierentownych klientów.