Czym jest copywriting?

Czym jest copywriting?

Copywriting to obecnie bardzo potrzebne i coraz częściej wykonywane zajęcie. Współcześnie wykonujące je osoby najczęściej do pracy potrzebują tylko komputera i dostępu do Internetu, choć w przeszłości wyglądało to zgoła inaczej. Najprościej rzecz ujmując, copywriter odpowiada za tworzenie treści. Co jednak dokładnie kryje się za tym pojęciem? Sprawdź!

Copywriting – kiedyś i dziś

Obecnie coraz częściej używa się słów takich jak „copywriting” czy „copywriter”, dlatego wiedza na temat tego zajęcia wzrasta, również wśród osób niezwiązanych z nią w żaden sposób. Dla pewnej grupy ludzi wciąż jednak są to tajemnicze zwroty, które niejednokrotnie kojarzą się z kopiowaniem lub prawami autorskimi (copyright). Copywriting to jednak po prostu tworzenie treści użytkowych. Wbrew pozorom nie jest to nowy zawód, choć kiedyś był zdecydowanie bardziej niszowy i elitarny.

Powstanie zawodu copywritera wiąże się ze wzrostem znaczenia marketingu i pierwszymi agencjami reklamowymi. Jeszcze nie tak dawno to w zasadzie wyłącznie tam można było znaleźć copywriterów. Ich zadaniem było wymyślanie sloganów reklamowych, scenariuszy spotów radiowych, a później również telewizyjnych czy też treści ulotek, bannerów, plakatów itd. Wraz z rozwojem Internetu znaczenie copywritingu bardzo się rozszerzyło. Dziś większość przedstawicieli tego zawodu tworzy treści do Internetu. Większość tekstów, które znajdują się na stronach internetowych to właśnie wynik pracy copywriterów. Stały rozwój świata wirtualnego sprawia zaś, że zapotrzebowanie na tego typu specjalistów jest bardzo duże.

Czemu służy copywriting?

Znaczenie copywritingu również zmieniało się przez lata. Początkowo jego celem było tworzenie chwytliwych treści, które miały nakłonić konsumentów do zakupu, skorzystania z usługi itp. Dziś tworzone przez copywritera treści również zazwyczaj pełnią funkcję marketingową, ale w bardziej subtelny sposób. Tworzenie treści przez copywritera służy bowiem współcześnie przede wszystkim SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacji witryn internetowych pod kątem wymagań wyszukiwarek. To bowiem zaawansowane algorytmy Google i innych podobnych silników w znacznej mierze decydują o tym, ile osób trafi na konkretną witrynę. Copywriting rozumiany jako tworzenie treści zgodnie z zasadami SEO pozwala zdecydowanie poprawić ocenę danej strony internetowej i pomóc jej znaleźć się w czołówce wyników wyszukiwania na konkretne zapytania.

To jednak oczywiście nie wszystko. Copywriterzy tworzą również teksty stricte marketingowe i sprzedażowe, które trafiają na strony internetowe lub tworzą treści reklam. W dobie dużej dostępności i popularności takich narzędzi jak reklama na Facebooku ma to ogromne znaczenie. Ponadto tworzone przez nich teksty mogą pełnić funkcje informacyjne (opisy produktów, ulotki, broszury), edukacyjne (artykuły, e-booki) czy wizerunkowe. Copywriter często jest osobą, która bez większego problemu może stworzyć dowolny rodzaj tekstu na niemal dowolny temat, choć oczywiście może się również specjalizować w konkretnej niszy. Nadal może też pracować bardziej „analogowo”, tworząc klasyczne slogany i scenariusze reklam. Obecnie jest to jednak spotykane zdecydowanie rzadziej.

Copywriting – czy go potrzebujesz?

Dobre „copy” (potocznie treść stworzona przez copywritera) może być naprawdę cenne. Słowa nierzadko sprzedają, przekładając się bezpośrednio na większe zainteresowanie ofertą firmy. Niezależnie od tego, czy interesuje Cię skuteczna reklama na Facebooku, czy też chcesz zadbać o wizerunek eksperta w branży lub po prostu znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania Google, jeśli jesteś przedsiębiorcą, na pewno powinny Cię zainteresować profesjonalne usługi copywritingowe. Specjaliści pomogą Ci osiągnąć cele, o jakich nawet Ci się nie śniło – a to wszystko jedynie dzięki słowom. Wbrew pozorom tworzenie treści o określonych funkcjach nie jest takie proste. Dlatego właśnie warto powierzyć je fachowcom! Pamiętaj jedynie, że nie każdy, kto nazywa się copywriterem, musi być dobry w tym, co robi. Dlatego sprawdzaj opinie i współpracuj jedynie z renomowanymi przedstawicielami branży.