Usługa faktoringu przynosi korzystającym z niej przedsiębiorcom szereg korzyści, jednak – jak każda usługa finansowa – ma też słabsze strony, na które warto zwrócić uwagę. Poznaj zarówno zalety, jak i wady faktoringu i świadomie zdecyduj, czy faktoring jest najkorzystniejszym rozwiązaniem dla Twojej firmy.
Spis treści
Korzyści płynące z faktoringu
Wśród zalet faktoringu najczęściej wymienia się następujące aspekty usługi:
- pozytywny wpływ na płynność finansową;
- łatwa dostępność;
- pełna cyfryzacja usługi;
- szybka realizacja;
Faktoring a płynność finansowa
Korzystanie z faktoringu poprawia płynność finansową przedsiębiorstwa. Sprzedaż faktur i uzyskanie środków z ich tytułu sprawia, że przedsiębiorstwo korzystające z faktoringu zyskuje natychmiastowy dostęp do środków finansowych. Pozwala to na rozwiązanie problemów z należnościami pozostałymi do spłaty, wypłacenie wynagrodzeń bez opóźnień czy terminowe odprowadzenie podatków.

Dostępność faktoringu
Wielu przedsiębiorców najpierw kieruje swoje kroki do banku, licząc na możliwość zaciągnięcia kredytu na firmę. Duża część z nich musi jednak obejść się smakiem, ponieważ wymagania stawiane przez kredytodawców bywają wyjątkowo wysokie. Na tym tle korzystanie z faktoringu jest bardzo uproszczone – faktorantem może zostać firma, która na rynku działa zaledwie od kilku dni, niezależnie od tego, ilu ludzi zatrudnia i jakie obroty osiąga.
Faktoring w internecie
…i nigdzie indziej. Faktoring to nowoczesna usługa, z której przedsiębiorcy mogą korzystać bez stania w kolejkach, bez wysyłania dziesiątek papierowych dokumentów i odwiedzania oddziałów bankowych. Wystarczy złożyć wniosek faktoringowy online.
Błyskawiczna realizacja
Jedną z największych zalet faktoringu jest to, że od momentu złożenia wniosku do wypłacenia środków na konto firmowe mija zwykle kilka godzin. Tempo jest oczywiście uzależnione od wielu czynników, ale w zdecydowanej większości przypadków realizacja usługi faktoringu zamyka się w ciągu jednego dnia roboczego.
Wady faktoringu
Do słabszych stron faktoringu należą:
- koszty usługi (prowizja)
- konieczność poinformowania kontrahenta o sprzedaży faktury
Koszty faktoringu
Przedsiębiorcy korzystający z faktoringu muszą zapłacić prowizję – warto jednak pamiętać, że jest ona pobierana z wartości faktury. Oznacza to, że jeżeli faktor ustali wysokość prowizji na 2,3%, a faktura, którą sprzedaje przedsiębiorca opiewała na kwotę 7 000 zł, przedsiębiorca otrzyma na konto firmowe kwotę z faktury pomniejszoną o prowizję. Inaczej sprawa wygląda w przypadku faktoringu online – tam przedsiębiorcy opłacają stałą miesięczną ratę za utrzymanie odnawialnego limitu faktoringowego.
Skontaktuj się z kontrahentem
Jeżeli przedsiębiorca chce skorzystać z faktoringu jawnego, musi poinformować swojego dłużnika o tym, że sprzedaje jego faktury. W niektórych przypadkach może to negatywnie wpłynąć na relacje biznesowe. Istnieje jednak rozwiązanie – faktoring cichy (zwany także niejawnym). Ten wariant usługi pozwala na sprzedaż faktur bez informowania kontrahenta.
Faktoring – wady i zalety
Teraz, gdy już znasz zalety i wady faktoringu, możesz samodzielnie zdecydować, czy faktoring to usługa stworzona dla Twojej firmy.
Dowiedz się więcej o zaletach i wadach faktoringu – https://pragmago.pl/porada/zalety-i-wady-faktoringu/